hrvatski karting as

Dvanaestogodišnji Luka Grobenski do uspjeha juri sitnim, ali sigurnim koracima

Na posljednjoj utrci klase 60 ccm na svjetskom finalu Easykart serije Luka je nakon dramatične borbe i raspadanja motora stigao do nevjerojatno visokog trećeg mjesta. Od sljedeće sezone Luka će nastupati u vrlo zahtjevnoj klasi od 100 ccm

Prvi put sjeo je u karting s tri godine, a godinu dana kasnije odvezao svoju prvu utrku i ozbiljno zagrizao u oktanski sport. Danas ima 12 godina i zavidno iskustvo iza sebe. Luka Grobenski i njegovi roditelji doselili su se iz Koprivnice u Pulu kako bi im bliže bilo odlaziti u Italiju na treninge i utrke. Mladi trkaći as nastupa u Easykart seriji u klasi 60 ccm i iz sezone u sezonu je sve uspješniji. Njegov talent, ali prije svega rad, sportski duh i iznimno ozbiljan pristup ovom sportu zapeo je za oko Red Bullu koji su Luku uzeli pod svoje okrilje. Na nedavno održanoj posljednjoj utrci klase 60 ccm na svjetskom finalu Easykart serije Luka je nakon dramatične borbe i raspadanja motora stigao do nevjerojatno visokog trećeg mjesta. Od sljedeće sezone Luka će nastupati u vrlo zahtjevnoj klasi od 100 ccm. O nastavku njegove automobilističke karijere razgovarali smo s njegovim ocem Marijanom.

Kako se odvijala utrka?
Utrka je počela loše po nas. Luki se u jednom trenutku pokvario motor i počeo je rapidno gubiti vrijeme. Već smo se pomirili da je kraj utrci, obzirom da se stvorila velika razlika. Tada su mehaničari iskoristili dijelove trening agregata od timske kolegice i “skrpali” Luki karting kako bi nastavio utrku. Bolid nije bio konkurentan, no Lukina sjajna vožnja time ga je činila. Nakon dva treća mjesta u kvalifikacijama među 116 vozača ušao je u A-finale među najboljih dvadeset. U noći sa subotu na nedjelju pala je kiša, na našu opću radost. Tada smo znali da Luka ima šansu jer na kiši je izuzetan, pravi majstor. Sljedeći dan startao je s devete pozicije koja je u unutarnjem dijelu bila gumirana, a na mokroj stazi te su dijelove vozači izbjegavali zbog lošeg gripa. Luka je tu iskoristio priliku i ušao u unutarnju putanju koja je bila jednaka vožnji po ledu. Riskirao je, no vrlo smirenom vožnjom i točnim dodavanjem gasa uspio je proći i stići do četvrte pozicije. Tada nije žurio napasti trećeplasiranog, već je čekao da se dovoljno odmaknu od ostalih kako ne bi riskirao gubitak pozicije, što je taktika iznimnih trkača. Kada ga je pretekao ponovo je čekao priliku za napad na drugoplasiranog, vršeći pritisak na njega. Počela je istinska borba gdje su obojica paralelno prolazila zavoje dok ga je vozač konstantno gurao na pasicu na kojoj je riskirao pad lanca. U žaru borbe suparnik je zaboravio da je u jednom zavoju ostao previše vani i izletio, što je Luki otvorilo vrata prema borbi za pobjedničko postolje. U nastavku se opasno približio prvoplasiranom i ušao u dvoboj, no zbog slabijeg motora nije mogao konkurirati i na koncu je završio utrku treći.

Luka Grobenski

Unatoč silnim problemima s kartingom, Luka se nakon iznimno teške borbe domogao sjajnog trećeg mjesta u prestižnom A finalu

Kako se osjećao u trenutku stajanja na postolje?
Rekao mi je da koliko god mu drago bilo postolje, još mu je važniji bio istinski stisak ruke i pohvale znatno iskusnijih kartingaša koji su rekli da je on za njih prvak s obzirom na činjenicu s kakvim je kartingom vozio, a takvog su mišljenja i brojni stručnjaci. To je, kaže Luka, važnije od “limene kante”.

Prelazak u klasu 100 ccm velik je izazov za vas?
Sasvim sigurno. U ovoj klasi veće su brzine i G sile, intenzivnija su kočenja, vozači su iskusniji i lukaviji, stoga će Luki biti iznimno teško uklopiti se u prvih nekoliko utrka. On je tehnički vrlo dobro potkovan, no potrebna mu je fizička priprema kako bi mogao izdržati utrku od 20 krugova na gumiranoj stazi. U prvoj sezoni nadamo se ulasku među najboljih deset te ugrabiti pokoje postolje uz titulu najboljeg “rookija”, dok će dogodine, uvjeren sam, Luki postolje postati standard.

Luka Grobenski

Nakon sjajne sezone, Luka prelazi u snažniju klasu 100 ccm

Kako financijski podnosite ovako skup sport?
Štedimo na svemu. Primjerice, nije nas sramota nakon utrke ostati skupljati stare istrošene gume koje odbacuju ostali vozači. Luki je u početku bilo neugodno, no shvatio je da su takve gume za trening sasvim dovoljne te da je, unatoč skromnom budžetu, moguće biti uspješniji i od sinova milijardera koji su navikli samo na novo. Pored toga, prikupljamo iskustva stručnih ljudi koji nas dobro savjetuju, što je također vrlo bitno u racionalnoj potrošnji sredstava. Naime, u Formuli 1 postoje ekipe koje troše basnoslovne svote novaca na opremu, bolide i vozače, dok postoje i oni koji se “krpaju”, ali posjeduju stručnost, volju i želju za pobjedom. Nerijetko se događalo da upravo manje imućna momčad s unajmljenim bolidima bude bolja od tvorničke momčadi automobilskih giganta.

Kako je došlo do suradnje s Red Bullom?
Obzirom da smo vrlo rano krenuli u Italiju na treninge i utrke gdje je Luka kao šestogodišnjak slovio kao brzi i talentirani kartingaš, agenti Red Bulla primijetili su ga i počeli pratiti. Međutim, da bi uopće došao pod okrilje Red Bulla, vozaču nije dovoljno tek da bude brz, već mora imati vještine komunikacije, timske suradnje, mora znati prepoznati eventualne probleme na bolidu, poznavati G-sile i još niz ostalih karakteristika ovog sporta. Sve te vještine Luka posjeduje, jer osim što izvrsno vozi, dokazuju to identični krugovi koje postiže, on vrlo dobro poznaje mehaniku i zna prepoznati kad mu se bolid čudno ponaša i koji razlog tome. Zainteresiran je za karting i utrkivanje u svakom pogledu i sportaš je u duši, a upravo to Red Bull traži, stoga su ga i primili u svoj tim. Oni ulažu u njegovo cjelokupno vozačko školovanje i važan im je i njegov uspjeh i izvan piste, stoga im redovito šaljemo izvještaje o njegovom školskom uspjehu i učenju jezika. On je dakako i u školi odličan, sjajno komunicira na engleskom, a usto uči talijanski i njemački jezik.

Izlaze li mu školski nastavnici u susret?
Apsolutno i na tome smo im neizmjerno zahvalni ravnatelju i svim njegovim nastavnicima u osnovnoj školi Vidikovac. Izostaje s nastave u vrijeme utrke, no potom nadoknađuje i na ispitima mu se ne popušta, ali pruža mogućnost eventualnog popravka. Često se dogodi da odmah po povratku s utrke Luka ide ispit. U svemu mu uvelike pomažu i prijatelji, naročito oko zadaća i učenje i on to neizmjerno cijeni.

Luka Grobenski

Hoće li Hrvatska uskoro imati predstavnika u Formuli 1?

Koliko često trenirate?
Nakon odvožene utrke napravimo tjedan ili dva tjedna pauze, a potom odlazimo u Italiju trenirati na gumirane piste na kojima se odvijaju utrke. Treniramo i u Puli na Green gardenu, no isključivo na kiši. Ne pretjerujemo s treninzima jer iz osobnog iskustva znam da pretreniranost nije dobra za rezultat. Radije se orijentiramo na psihičke i fizičke pripreme, za što je Luka odabrao yogu i hrvanje.

Jeli li vam sport tradicija u obitelji?
Ja sam se profesionalno bavio hrvanjem i ostvarivao zapažene rezultate, no nisam zbog toga Luku usmjeravao u taj sport. On se sam odlučio na njega, kao što se i s tri godine zaljubio u karting.
Cijela naša obitelj mu je desna ruka u svemu, no za uspjeh u sportu glavnu ulogu prepuštamo stručnjacima koji se u njegov trening razumiju bolje od nas. Primjerice, za ulazak u novu klasu potrebna je fizička pripremljenost i ja znam koje mišiće Luka treba ojačati, saznavši to od stručnjaka iz kartinga, a način na koji će ih ojačati prepuštam njegovom treneru hrvanja. Roditelji su često vrlo subjektivni i pokušavaju sve metode u najboljoj namjeri, no ipak je potrebno napraviti odmak i prepustiti stručnjacima da ocijene realne sposobnosti djeteta i vode ga prema uspjehu.

Vjerujem da je vaš cilj na koncu stići do Formule 1. Koliko je to objektivno moguće?
Mi smo svjesni da smo na pravom putu, no do »oktanskog cirkusa« je još dalek i neizvjestan put, stoga se ne želimo zanositi. U Formulu 1 ulazi jedan od stotinu vrhunski školovanih vozača, što je najbolji pokazatelj koliko su F1 piloti sposobni. Pred nama je karting od 100 ccm za kojeg osobno smatram da je kraljica kartinga obzirom da traži iznimnu preciznost. Nakon takvog »brušenja« ulazi se u Formulu junior, koja je uvod u svijet Formule, a posljednja stanica je Formula 3, kao odličan uvod u F1. Dakako, nisu svi vozači išli tim putem, primjerice Kimi Raikkonen je ušao direktno iz Formule Renault, no naravno nisu svi Kimi. Mi idemo sitnim koracima, radom i trudom, a o Formuli 1 razmišljat ćemo kad dođe vrijeme za to. (K. TADIJIĆ/Glas Istre)

POGLEDAJTE VIDEO: