Rally posada Juraj Šebalj i Toni Klinc

Od ove sezone članovi AKK Sveta Nedelja - Juraj Šebalj i Toni Klinc

Pred sam početak sezone u rallyu, popričali smo s Jurajem Šebaljom, jednim od najznačajnijih hrvatskih automobilista u novijoj povijesti i bez premca najboljim hrvatskim relijašem. Prošle godine zajedno sa svojim suvozačem Tonijem Klincom pomeo je hrvatsko i međunarodno državno prvenstvo, sad se sprema obraniti titule.

Jura, u novu sezonu ti i Toni ulazite kao članovi svetonedeljnog kluba. Zašto ste odlučili otići iz AK Sljeme?

Prvenstveno iz razloga jer nam se svidjela inicijativa i entuzijazam članova auto kluba Sveta Nedelja. Oni istinski vole ovaj sport i unatoč lošoj ekonomskoj situaciji maksimalno se trude oko organizacije, što su potvrdili uspješnim “Santa Domenica rally show” natjecanjem, stoga smo na poziv da pređemo k njima pristali, za što je dakako dosta utjecalo i moje prijateljstvo s Nenadom Lončarićem koji mi inače održava automobil.

Rally posada Juraj Šebalj i Toni Klinc

Pobjedom u Poreču osvojili državno i međunarodno prvenstvo hrvatske (foto:K.Tadijić)

Prošla sezona za vas je krenula relativno loše a završila osvajanjem oba naslova prvaka. Tvoj kratki osvrt.

Ok, na početku sezone nije bilo sreće. Imao sam izljetanje na Croatia reliju i odustajanje na zagrebačkoj Delti. Kasnije je u svakom slučaju bilo bolje. Slavili smo na Opatiji i u Poreču i na kraju pobijedili. Szilagy je bio dobar konkurent. Imao je konstantne nastupe i bilo je lijepo utrkivati se s njim.

Koji bi rally izdvojio kao najdraži prošle sezone?

Premda mi je gušt bio voziti Miceka na makadamu, ipak mi je najdraži bio porečki rally, ne samo zbog pobjede, nego radi konfiguracije terena. U Poreču sam mnogo puta pobijedio, jednostavno volim taj ambijent i istarske brzince.

Smatraš li da je u Hrvatskoj dovoljno rally natjecanja?

I previše. S obzirom na općenito loše financijsko stanje u kojem se nalazimo, trebalo bi biti najviše šest prvenstvenih natjecanja i nekoliko manjih na regionalnoj razini. Osobno smatram da je bolje imati više manjih natjecanja nego jedno veliko. Što se tiče općeg stanja rally discipline u Hrvatskoj, smatram da svijetlu budućnost domaći rally ima isključivo ukoliko se stvori zajedničko prvenstvo sa susjednom Slovenijom. Kad bi se spojile regije imali bismo jaču konkurenciju, puno rallya u krugu od dvjestotinjak kilometara i na koncu, znatno više automobila na startu. Uvjeren sam da se sad počne s tim projektom da bi za pet godina startne liste imale najmanje stotinu natjecateljskih automobila. No, nisam siguran da postoji mnogo volje u vladajućim strukturama.

Rally posada Juraj Šebalj i Toni Klinc

Na prošlogodišnjem Croatia rallyu (foto: K.Tadijić)

Tvoje mišljenje o Croatia rallyu i ERC-u?

Prvenstvo Europe u reliju je promašen projekt. Ne sadrži ono što mu ime kaže, a to su najbolji Europski vozači. Da je tome zaista tako, onda teško da bih pobijedio 2007. godine. Nažalost godinama na ovom natjecanju nastupaju vozači koji u IRC prvenstvu ne mogu konkurirati. Za naše pojmove konkurencija je u generalnom plasmanu jaka, no daleko od mogućnosti.  Delta Rally u odnosu na Croatia Rally bio je održavan u neko drugo doba. Nekada je taj rally između ostalog bio perjanica automobilizma u čitavoj regiji. Danas je Croatia Rally natjecanje koje je kamen spoticanja za domaće posade, jer je izuzetno skupo. Isto tako se već godinama ne možemo niti mi vozači između sebe dogovoriti o načinu bodovanja na tom natjecanju. I ono što je najvažnije, tek rijetke domaće posade se zaista bore na tom natjecanju sa strancima. Prošle godine je i to uređeno sa dvije različite startne liste.

Primjer još jednog apsurda je da je organizator odlučio pomoći strancima da dođu na natjecanje (Patrick Sandell s Minijem), no mišljenja sam da bi domaća publika voljela vidjeti domaćeg vozača u sličnom automobilu. Znam da je Sandell vrhunski vozač, no hrvatsku javnost taj vozač uopće ne interesira. Evo, da izuzmem sebe, zašto se organizator ne potrudi omogućiti nastup jednoj hrvatskoj posadi u vrhunskom automobilu? To ima smisla. Bez Hrvatskih vozača koji se bore za visoki plasman, Croatia Rally nema nikakvog smisla.

rally posada Juraj Šebalj i Toni Klinc

Jurini i Tonijevi prolasci brzincima uvijek se pomno prate

Koga smatraš najljućim konkurentom?

Sasvim sigurno Szylagya, što pokazuju i rezultati, iako je puno dobrih relijaša koji mi mogu biti dobra konkurencija, no nažalost njihovi nastupi nisu konstantni. Čibej je zbilja sjajan vozač, no posao mu je na prvom mjestu i ne može si priuštiti da mu isti pati zbog rallya. Slična je situacija i sa Šaškinom. Crnojević je također izvrstan, no nema financijskih mogućnosti za natjecanje.

A Niko Pulić?

Iskreno, malo me razočarao što nije odvezao prošlu sezonu motivirano i grizao onako kako spada. Smatram da kad bi se Niko “razljutio”, ja bih imao gadnih problema s njim. Nedostatak treninga nadoknađuje golemim iskustvom, sjajan je vozač i zbilja ga želim vidjeti u rallyu da se “fajtamo” za vrh poretka.

Šebaljev najljući konkurent - Mađar Janos Szylagy (foto:K.Tadijić)

Šebaljev najljući konkurent - Mađar Janos Szylagy (foto:K.Tadijić)

Ima li neka posada od “novog vala” koju cijeniš?

Ima dosta dečki koji se fantastično voze ali nemaju financijskih mogućnosti za napredak. S druge strane, ima i onih kojima je smisao rallya voziti se u novom ulickanom automobilu i super kombinizonu. Od “novog vala” istaknuo se Viliam Prodan koji je  ozbiljno zagrizao u rally vode i vidi se napredak. Nikola Dobrila se lijepo vozio s prednjim pogonom, no kad je prešao na 4×4 odjednom je pukao. Šteta, mislim da je mogao više.

Živimo u teškim vremenima. Kako danas do sponzora?

Vozači moraju biti svjesni da je došlo vrijeme kad nije dovoljno samo imati mehaničara i znati voziti, a sponzoru ponuditi tek naljepnicu na autu. Treba vrlo kvalitetno raditi na samo-promociji. Naprosto, ako nema video zapisa s utrke na kojoj nastupam, kao da ondje nisam niti bio. Iznimno je važno imati odličan PR, opći plan i cilj u sezoni te dobro organiziran odnos sa sponzorima koji se konstantno mora njegovati. Prvenstveno valja imati mašte kako uopće doći do sponzora i što im ponuditi. Ja moram priznati da danas imam odlične sponzore od kojih uspijem pokriti sezonu, no to je sve privremeno, oni diktiraju što će se i gdje voziti, ja se tome moram prilagoditi.

Kako se pripremaš za sezonu?

Na razne načine. Trčanjem dižem fizičku kondiciju. Tu i tamo rekreativno vozim karting, testiram automobil, itd, itd.

Koliko su važne škole relija u pripremi vozača za sezonu?

Bilo kakva škola vožnje pomaže u podizanju vozačkih vještina. To su iskustva koju su uvijek dobro došla. Prošao sam nekoliko škola, i sigurno ću nastaviti s tom praksom.

Rally posada Juraj Šebalj i Toni Klinc

Suvozač na kojeg se može osloniti - Toni Klinc

Ti i Toni Klinc odličan ste rally tandem, što potvrđuju vaši rezultati. Koliko je zapravo važna suradnja vozača i suvozača i što je najbitnije u tom odnosu?

Nije teško naći nekoga da bude pokraj tebe i čita ti radar. Hrvatsko prvenstvo je s druge strane jednostavno, vrlo brzo čovjek zapamti svaki brzinac, pa nema previše mogućnosti za greške. Ipak, ako tražiš maksimum, treba ti pravi suvozač na kojeg se možeš osloniti. Postoje prekretnice na natjecanju gdje čovjek treba dodatnu snagu, motivaciju i to imam od Tonija. Na kraju krajeva, navikli smo kako tko reagira u automobilu i tu kombinaciju ne želim mijenjati.

Rally posada Šebalj Klinc

Pobjednički automobil - Mitsubishi Lancer Evo IX

Već duže vrijeme nastupaš u Mitsubishiju EVO IX. Premda je riječ o vrlo dobrom vozilu, ima li neki automobil kojim bi ga zamijenio?

Ne. Mislim da je grupa N došla do svojih limita i ne vidim automobil koji bi pružio više od moga. Grupa S2000 me ne interesira jer je preskupa, a i ne vidim prosperitet te klase zbog čestih izmjena pravilnika. Nekoć se za stotinu tisuća eura moglo kupiti genijalan trkaći auto, danas eventualno DS3 racing koji je tek prosječan, dok S2000 košta koliko i WRC vozilo. Dakle, ili bi promjenom prešao s konja na magarca, ili bih morao uložiti golema sredstva u automobil, a to me trenutno ne interesira.

Jedan od Jurinih vozačkih uzora - Tihomir Filipović (foto:M.Krpan)

Jedan od Jurinih vozačkih uzora - Tihomir Filipović (foto:M.Krpan)

Tko su tvoji uzori u automobilizmu?

Dakako, nitko nije imun na Ragnottija i McRaea, koje smatram začetnicima modernog rallya, dok od domaćih imena moram izdvojiti Tihomira Filipovića koji je za mene, tada kao klinca bio velika vozačka pojava. Smatram da je zlatno doba rallya bilo 80-ih i početkom 90-ih godina. Osim iznimnih vozača, tada su i rally vozila izgledala fantastično, dok danas izgledaju bezveze. Sjećam se kad je jednog dana u moje dvorište ušao Žarko Šepetavc s Lanciom Delta HF Integrale i dao mi đir. Kako sam imao tek 16 godina, taj dan pamtim kao da sam letio space shuttlom, no budimo iskreni, taj automobil je i dan danas space shuttle.

Gdje se vidiš za 10 godina?

Volio bih reći na svjetskom prvenstvu u borbi za naslov, no takve iluzije su me davno prošle kad sam uvidio o kakvom je zapravo svijetu riječ. A tu su i godine u kojima ja ne mogu izbivati mjesec dana iz kuće jer ću propustiti jedan vrlo važan period u životu svoje djece, osim naravno ako nemam ugovor prema koje bi se takvo što debelo isplatilo. Također, imam i posao koji mi ne smije patiti zbog automobilizma. Dakle, tu sam gdje jesam.

Hoćeš li jednog dana, kad objesiš kacigu o klin, krenuti stopama svog oca i upustiti se u organizaciju natjecanja?

Ne vidim se baš kao organizator, no svakako bih volio biti mentor nekom od mladih vozača koje procijenim da imaju prosperiteta. Ja sam imao puno mentora, i volio bih svoje iskustvo prenijeti mlađim naraštajima.

Ima li neki sport osim automobilizma koji te zanima?

Profesionalno ne. Rekreativno, se volim skijati, rolarti, voziti bicikl, itd