Leteći Pazinjan unatoč ozljedi prošlu je sezonu završio na četvrtom mjestu najjače MX Open klase

Dvadesetjednogodišnji Pazinjan Igor Fonović član je enduro motocross kluba Buzet za koji nastupa u prvenstvu Hrvatske u motocrossu i enduru, a već u svojoj trećoj sezoni stigao je do visokog plasmana u ukupnom poretku najjače MX Open klase. Razgovarali smo s njim.

Motocross u Istri nema veliku tradiciju, zapravo nema niti puno natjecatelja koji sudjeluju u prvenstvu Hrvatske. Kako si se odlučio okušati u ovom adrenalinskom sportu?

Moja ljubav prema motorima traje još od malih nogu. U početku sam se vozio sa maminim mopedom, legendarnim Pony Expressom. Tada sam imao oko devet godina i to je bio službeni početak mog motociklističkog puta. Kasnije sam se, poput mojih vršnjaka, vozikao na različitim modelima Tomosa, a svoj prvi cross motor kupio sam s15 godina i jurcao šumom zajedno s prijateljima. Na stazu sam prvi put došao 2007. i odmah se zaljubio u motocross. To je bilo na stazi Rupa, gdje se vozila supercross utrka. Nisam se niti kvalificirao u utrku, ali sam odvezao utješnu vožnju za nekvalificirane vozače i pobijedio. Obitelj mi je otpočetka pružala svu potporu i bili su sretni što se bavim sportom, pa sam ohrabren prvu sezonu 2008. godine odvezao u amaterskoj klasi i završio kao četvrtoplasirani u ukupnom poretku. Kroz sezonu nekoliko sam puta bio na postolju, tako da sam morao otići u profesionalnu klasu MX open jer prema pravilniku tko osvoji dva ili više pehara prelazi u – profi.

Igor Fonović, EMK Buzet

Redovito na postolju

U tvojoj klasi nastupa Nenad Šipek, najbolji hrvatski motocrossist svih vremena. Zaostaješ li puno za njim?
Prvih nekoliko utrka u klasi MX open bilo mi je jako teško i naporno, nisam se snalazio, svi su jurili kraj mene i preskakali me, a Nenad Šipek mi je bježao čak i za dva kruga. To je vrlo snažno utjecalo na mene jer sam od takve konkurencije puno naučio i imam puno mjesta za napredak. Sve teži i naporniji treninzi donijeli su rezultate, pa danas mogu konkurirati za mjesto na postolju. Šipek  je sjajan kolega i prijatelj, iznimno ga cijenim ne samo zbog njegovog uspjeha, već i zbog njegove potpore, poticaja i susretljivosti. On je nepobjediv već 15 godina, stoga ću morati čvrsto zavrnuti rukave da mu ugrozim poziciju. Naporno treniram i trudim se svakim treningom biti sve bolji i bolji, stoga mislim da pobjedničko postolje nije nedostižno.

Tko je tvoj vozački uzor?
Vozačkog uzora nemam jer mi je svaki sportaš poseban na svoj način. Posebno me oduševljavaju Kostelići jer su uspjeli iz ničega i sve postigli vlastitim trudom i odricanjem.

Igor Fonović, EMK Buzet

U gužvi

Kako ocjenjuješ vlastiti uspjeh prošle sezone?
Iznimno sam zadovoljan, iako sam imao peh. Cijelu zimu sam naporno trenirao, no nažalost prije samog početka sezone spriječila me ozljeda da nastupim na prvim utrkama motocrossa i endura. Tako sam propustio osvajanje bodova na prvim utrkama i cijelu sezonu ”lovio” izgubljene bodove. Na kraju sam ipak uspio završiti na pomalo neslavnom četvrtom mjestu ukupnog poretka klase i biti drugi u juniorima enduro prvenstva Hrvatske. Osvojio sam i treće mjesto ukupnog poretka Alpe Adria junior prvenstva. Također, zajedno s ostalim članovima juniorske reprezentacije u Primoštenu osvojio sam prvo mjesto.

Motocross i enduro

Uspješan i u enduru

Koja je razlika između endura i motocrossa?
Enduro je također zahtjevna disciplina, ali puno pristupačnija. Naime, kondicijski je manje zahtjevna, ne sadržava ekstremne skokove već se bazira na snalažljivosti i spretnosti. Iako je vrlo uzbudljiva, meni je osobno draži motocross.

Prva asocijacija na motocross su skokovi. Koliko ti skačeš u visinu, odnosno u daljinu i bude li te ponekad strah?
Skokovi su ključni elementi motocrossa koji ponekad znaju biti poprilično dugi i veliki. Pamtim skokove iz Kozarevca  koji su mi uvijek zadavali glavobolje. Dugački su oko 30 metara, a u zrak “bacaju” tri-četiri metra. U Jastrebarskom, našoj najprestižnijoj stazi koja je bila domaćin brojnih europskih i svjetskih manifestacija, skokovi nisu toliko dugi koliko su tehnički zahtjevni. Ove godine upisao sam svoj treći nastup na toj stazi i prvi put uspio savladati sve skokove. Naravno, uvijek postoji doza straha i poštovanja prema skokovima i stazi općenito.

motocross skokovi

Motocross skokovi dugi su i do 30 metara

Osim na hrvatskim stazama, nastupio si i izvan granice.
Prošle godine nastupio sam na Europskom prvenstvu u Sloveniji, Šentvid pri Stični. To je za mene bilo više nego odlično iskustvo jer je kiša dodatno otežavala ionako tešku i zahtjevnu stazu. Konkurencija je bila iznimno jaka, što sam doživio već na treninzima gdje sam bio na začelju poretka no kasnije, nakon prve utrke, rezultatska situacija se znatno popravila. Inače, Šentvid bih mogao svrstati među zahtjevnije staze. Osim u motocrossu, nastupao sam izvan države i u enduru. To su bile utrke koje su se bodovale i za prvenstvo Hrvatske, Ajdovčina u Sloveniji te Kreševo u Bosni i Hercegovini.

Koja situacija u motocrossu ti je ostala posebno u sjećanju?
Pamtim svoje početke u motocrossu 2008. godine. Prvih nekoliko utrka pratila me loša sreća ili možda bolje rečeno neznanje i neiskustvo, pa tako na prvoj utrci u Savskom Marofu nisam ni završio utrku zbog prevelikog blata. U Pakracu iste sezone zbog neiskustva u održavanju i pripremi motora otpao mi je auspuh jer su mi se odvrnuli vijci na motoru. U Vukojevcima sam pak ostao bez benzina, što je pomalo i smiješna situacija. To su sve bile početničke greške koje, usprkos problemima u kojim sam se našao, uvijek rado pamtim.

motocross

Pripreme za start

Koliko vremena provodiš na treninge i kako se pripremaš izvan sezone?
Fizičke pripreme počinju u studenom. Treniram u teretani za kondiciju i izdržljivost, što mi je prijeko potreban temelj za kasnije treninge na motoru, koji počinju krajem siječnja. Dobre pripreme od mene zahtijevaju puno odricanja i slobodnog vremena, stoga ne stižem često izlaziti s društvom.

Kakve motocikle voziš?
Od prvog dana vozim Yamahu. Najviše mi se svidjela zbog plave boje. Kasnije me oduševila svojim performansama tako da sam joj do danas ostao vjeran. U motocrossu nastupam s Yamahom 450F teškom stotinu kilograma i snažnom 55 KS, dok enduro vozim model WR 450F, pet “konja” slabiji i 15 kg teži. Enduro motocikl ima sve predispozicije za registraciju i cestovnu vožnju, dok je motocross namijenjen isključivo za vožnju po stazi. Zbog tih svojih svojstava, motocross motori se mogu voziti od najranije dobi dok se za vožnju enduro motora traže punoljetnost i vozačka dozvola.

supermoto, motocross, enduro

Izlet u supermoto vode

Koliki su visoki troškovi nastupanja u motocrossu?
Cijena novog motocikla kreće od 40 tisuća kuna. Njegovo održavanje je prilično skupo obzirom da je riječ o modelima namijenjenim za utrke, a samim time su kratkog vijeka trajanja. Primjerice, ulje se mijenja nakon svakih pet sati vožnje. Troškovi nastupanja na utrci iznose od 500 do tisuću kuna, što ovisi o udaljenosti utrke. U to je uključena startnina, putovanje na utrku, benzin,…Nije mali izdatak, no odrekne li se vozač drugih užitaka, poput redovitih subotnjih izlazaka, utrkivanje nije niti nedostižno.

motocross

Igor Fonović (EMK Buzet)

Tvoji planovi u motocrossu i enduru?
Osim u hrvatskom, planiram nastupati na europskom prvenstvu, za koje se opsežno pripremam obzirom da zahtijevaju veću fizičku pripremljenost. Prijavio sam se na utrku Erzbergrodeo u Austriji početkom lipnja, na jednu od najprestižnijih enduro utrka. Također, planiram odvoziti enduro utrke koje se boduju za prvenstvo Hrvatske i Alpe Adriu.

motocross, enduro

Planira nastupati i u Europi

(K. T./ G. I.)